Zdražení, horší kvalita, nenápadně menší balení jsou hlavním poznávacím znamením nedávného updatu zboží a služeb v obchodním domě IKEA.
Nikdy jsem netvrdil, že by IKEA byla nějaký etalon luxusu nebo kvalitního zboží. Jejich kuchyň ani IKEA pračku bych si nekoupil. Ale měl jsem Ikeu rád pro její celistvý vkus, decentně moderní design a spoustu detailů, za kterými jsem se tam často a rád vracel.
Proč by někdo chodil pravidelně do obchodu s nábytkem?! Předně už nějakou dobu rekonstruuju byt (velmi, ale opravdu velmi rozvážným tempem), tak se sem tam nějaká ta skříňka nebo polička hodí, ale do Ikey se chodím hlavně inspirovat a pro jejich vyhlášené masové koule a taky pro vonné svíčky.
Příběh svíček
Vonné i nevonné svíčky z Ikey byly dlouhodobě asi můj neoblíběnější produkt. Proti nehořícím, smrdícím zmetkům z Tesca jsou Ikea svíčky GLIMMA a TINDRA levnější a přesto kvalitnější variantou.
Teď už tomu tak není. Svíčky jsou sice stejné, ale v menším balení – místo původních svíček TINDRA s obsahem 48 ks je nyní balení 30 SINNLIG svíček za stejnou cenu 49 Kč.
Balení 100 ks obyčejných svíček GLIMMA s cenou 55 Kč asi bude brzo minulostí, v obchodě jsou ještě k sehnání, ale na webu Ikey už nikoliv a to ani v katalogu, ani při vyhledání podle názvu GLIMMA a ani podle produktového čísla 500.979.95. Naopak je k dispozici opravdu „výborná“ alternativa 24 obyčejných svíček za 99 Kč. A to se kurva vyplatí!
Přitom lze najít katalogy z akce, kdy bylo 100 ks svíček za 49 Kč. V jiných zemích původní nabídka stále platí, třeba Ikea v US.
A to není vše. Nebyly ušetřeny ani vonné svíčky TINDRA ve skle známé pod čísly 501.353.46, 001.353.39, 701.353.45 a 001.353.44. Všechny zrušeny a místo nich jsou svíčky SINNLIG, v menší a ošklivější skleničce. Menší je i obsah vosku a to asi o pětinu. IKEA na obalech objem svíčky neuvádí, uvádí však dobu hoření o celých 5 hodin menší. V reálném testu však svíčka vyhořela ještě asi o 4 hodiny rychleji.
Co ještě?
Nedávno jsme mohli koupit LED žárovku (alternativa 40W klasické) za 99 Kč. Nyní je stejná žárovka za 129 Kč. Tím to nekončí, mám v ruce dvě zdánlivě stejné žárovky z Ikei, jedna koupená před několika měsíci a jedna koupená tento týden. Liší se v drobnostech, ale zatímco ta starší má efektivitu 6.0W/lm, novější má 6.3W/lm (méně je lépe). Je to sice jen 5% zhoršení, ale přesto na to nejsem v Ikee zvyklý.
Poslední kapkou je úplné zrušení papírových nákupních tašek. V odkázaném článku Ikea tento krok hodnotí jako krok ke zlepšení služeb a minimalizování odpadu. V reálu se ale setkávám s opakem. Cena plastových tašek není o moc větší, takže to zákazníky nepřinutí si je opakovaně brát na další nákupy – tady myslím takové ty neorganizované zákazníky, jako jsem třeba já. Tašku doma založím a do Ikey příště půjdu v okamžiku, když zrovna pojedu kolem.
Kdo znáte ty plastové IKEA tašky, tak víte, že to není o komfortu. Je širší než vyšší, poutka jsou jen uprostřed, takže když si do tašky nasypete víc malých kusů zboží, vypadá to, jako byste nesli v náručí přeroslou hlavu baseta.
Co se děje?
IKEA u mě vždy platila za řetězec, který je sice low-cost, ale s jasnou vizí. Netušíte, co se děje? Nedošlo ke změně vedení, nebo přehodnocení obchodní strategie na klasický levný-šunt model?
Je to tak, kvalita mizí. Před deseti lety dýha nábytek skoro u všech skříněk, dnes minimálně. Vše papírové fólie a trocha laku. Škoda, měl jsem ji rád.
S těma svíčkama je to pecka, všimla jsem si, že zmizely všechny mé oblíbené vůně (červená vánoční, čokoládová, skořicová – nebo co to bylo :)), a obecně nějak ubylo sortimentu, který by se mi líbil nebo na který jsem byla zvyklá, ale ceny a velikosti jsem nikdy neporovnávala a nevšimla si.
Ovšem poslední dobou sleduji kromě ne tak lákavé proměny sortimentu i podivné cenové nabídky v restauraci. Například ranní menu croissant+med+kafe má stát 19,-, přičemž pokud už je po snídaňové době a já koupím totéž mimo menu, pak mám kávu coby člen Family zadarmo a croissant s medem tedy za 13,-. Jelikož u té ranní nabídky nestojí nic o tom, že by káva byla pro členy zdarma, vychází mi z toho, že přijít o pět minut dřív, platila bych víc peněz za totéž. Což mi u něčeho, co má být výhodné menu nějak nedává smysl.
Taky stromky mě letos žalostně zklamaly. Je teprve patnáctého a Zličín je totálně probraný a prý už další nebudou. Nic, co by stálo za ty tři kila, jsem tam nenašla, jediný stromek, co trochu připomínal Vánoce, tam měla jedna paní prý opřený na straně, takže jsem ostrouhala a musela jít nakupovat jinam, kde to samozřejmě stálo víc. Přísahala bych přitom, že vloni jsem kupovala stromek později a byla ještě celá nová zásilka, kterou rovna před námi vybalovali a byl to luxus.
A to už ani nemluvím o tom, že zrušili grepový džus, který byl naprosto nejlepší ze všech!