Pro klienta sháním LCD televizi s 32″ úhlopříčkou. Stanovil jsem si, že s digitálním tunerem, HD ready rozlišením, S-Video, HDMI, D-Sub, Scart a kompozit vstupy a S-PID výstupem se musím vejít do 11 000 Kč vč DPH za nový kus (tedy bazar ani Aukro ne).
Zásadně kupuji pouze kvalitní, prověřené a stabilní značky, proto nabídky „značek“ jako Technica, GoGEN, ap. mě nechávají chladnými. Já se zaměřil především na Samsung, LG, Sony a Grundig.
Sony a LG si v mém povědomí nesou punc vysoké kvality a spolehlivosti – Sony zejména v oblasti televizní techniky a LG především u počítačové komponenty (CD-ROMky a pod.). U Sony se však výrazně připlácí za značku, takže tu jsem při výběru televize vyloučil, protože výše uvedené nároky za normálních okolností nedokáže splnit.
Samsung a Grundig už jsou značky, ke kterým vzhlížím poněkud méně. Samsung mě uchvátil současným lesklým vzhledem svých obrazovek a monitorů, ale z jejich provedení nedýchá dojem takové preciznosti a pevnosti. Grundig považuji za průměrnou značku, ale musím konstatovat, že všechny výrobky od této firmy vykazovaly a vykazují velikou životnost a mám s nimi jen dobré zkušenosti.
Bohužel před Vánoci a ani krátce po nich není snadné svoji poptávku uspokojit.
Dnes jsem však měl štěstí. V Prodejně Euronics v Pardubicích probíhaly výprodeje a jeden typ Samsung LE32A336 byl za 11 011 Kč. Vystavený kus mi byl předveden a moc se mi líbil. Když mi ho začali balit, požádal jsem, zda by neměli nějaký skladový kus, abych dostal televizi zabalenou.
Měli zabalený skladový kus. Jenže mě nenapadlo, že jsem se špatně ptal a místo abych požadoval zabalený kus, měl jsem požadovat nerozbalený.
Když jsem pak v kanceláři krabici otevřel, čekal mě šok. V krabici byly poškozené, poškrábané, neúplné, umatlané díly v potrhaných fóliích a rozdrbaných polystyrenech. Těšil jsem se jak budu rozbalovat z těch fixačních bloků a ochranných papírů nablýskaný kus nádherné elektroniky, ale místo toho tohle:
V originálním balení jsou všechny díly pečlivě obaleny a Samsung vždy všechny lesklé plasty potahuje ochrannou přilnavou fólií. Zde je vidět napájecí kabel i stojnu bez ochranných fólií, které by měly bránit povrchovému poškození dílů při manipulaci s krabicí.
Podstavec stojny byl vysloveně nechutný a na přední straně (tedy té, která je na celé televizi nejvíce na očích) byl velmi nepříjemný a hluboký vryp, jako by se na plast třeba někdo postavil v botách.
Na spodní straně stojny v místech, kde jsou šroubky, byly odlepeny gumové podložky. Vzbuzuje to ve mě dojem, že se jedná o opravovaný kus. A především protože chyběly podložky pouze na krajích, zatímco vprostřed zůstaly na svém místě, byl stojan naprosto nestabilní a kýval se.
Obrazovka byla sice taknějak zabalená, ale výsledek nebyl o nic lepší:
Reklamace
V obchodě mě přivítali s podivem. Slečna nejdříve ve snaze popřít moji stížnost začala díl otírat leštícím přípravkem, nicméně reklamaci samozřejmě bez problémů uznala, přivolaný manažer peníze vrátil bez nejmenších potíží.
Přesto několikrát podotkli, že prostě materiál televize je takový, že se plasty otíráním poškodí a lehce poškrábou. Také se pozastavovali nad tím, že přece ta televize byla vystavená v obchodě, tak na sobě může mít otisky od rukou. Souhlasím – jenže tahle byla přímo zasraná!
Z pohledu prodejce
Nevím, jak se k podobné věci staví zástupci společnosti Euronics, nicméně za sebe mohu říci, že prodejné zboží, které je vybalováno s vědomím, že bude opět baleno a „půjde dál“, by mělo mít vždy to největší péči. Rozbalení a balení by mělo probíhat tak aby ve výsledku vše naprosto dokonale vypadalo jako na začátku. Fólie se skládají a nemačkají. Sáčky, pokud jsou zatavené, se úhledně odstřihnou. Vázací drátky se rozpletou ale nerovnají. Samolepky se buď šetrně odlepí, nebo úhledně rozříznou. Kabeláž se po vybalení „nežehlí“, ale naopak udržuje v co nejsbalenějším stavu, aby ji bylo možno úhledně sbalit.
Pokud se kus před zabalením ušpiní, je očištěn. Pokud se poškodí, snižuje se prodejní cena.