České dráhy mi vrátily automaty

Na konci roku 2006 ČD ukončily provoz všech prodejních automatů jízdenek (dále jen PAJ). Byla to pro mě velmi smutná událost, protože PAJ využívalo jen velmi málo cestujících, takže jsem nemusel nikdy stát frontu a na každou vydanou jízdenku byla poskytována sleva PAJ – necelých 10 %.

Starý uzavřený PAJ

Zhruba po roce se automaty vrátily, v novém kabátku a nabízejí nákup jízdních dokladů prostřednictvím elektronické peněženky na In-kartě s odpovídající slevou, která je ke kartě vázána. Vzhledem k tomu, že automat umožňuje mnohem více, již se nazývá UNIPAJ, neboli Modulární prodejní automat jízdenek.

Nový UNIPAJ

Na webu ČD je velmi obtížné nalézt o provozu UNIPAJ bližší informace – pouze zastaralý článek týdeníku ČD a krátká zmínka o umístění automatů na E-shopu ČD:

Bližší informace najdete na webu Inkarta.cz

Informovanost zaměstnanců ve stanicích ČD je také na bodu mrazu (s jednou světlou výjimkou v Pardubicích).

První automaty byly zprovozněny údajně v Brně, osobně jsem jejich první výskyt zaznamenal v Pardubicích a teprve, když se jejich zkušební provoz rozšířil i do pražského hlavního nádraží, rozhodl jsem se je vyzkoušet.

Práce s automatem je velmi příjemná a zbytečně uživatele neomezuje, takže je možno zakoupit i jízdenky z jiné výchozí stanice, s jinou, případně žádnou, slevou (může se hodit v případě, že Váš spolucestující má jinou slevovou skupinu, ale platit chcete svojí kartou).

Jako nevýhody spatřuji nemožnost platit hotově a také omezení nákupu jízdenky nejvýše den dopředu.

Po nákupu první zkušební jízdenky jsem si ihned dobil 500 Kč na In-kartu a dále budu kupovat jízdenky výhradně přes automat. Vzhledem k možnostem automatu je pravděpodobné, že je bude využívat více cestujících, než tomu bylo u předchozího modelu, ale pravděpodobně díky tomu bude ze strany ČD snaha omezit prodej u okénka a ušetřit tak na lidských zdrojích.

Dodatek: Automaty neprošly zkouškou blbuvzdornosti, které rád vystavuji všechny zajímavé technologie.

Zablokovaný automat UNIPAJ.

Bohužel se automat po chybě sám nerestartoval, ale zůstal nepřístupný. Vzhledem k tomu, že v té době byly v Praze pouze 2 kusy a zablokovat oba by nebylo fér pro ostatní cestující, nemohl jsem otestovat, zda chyba byla náhodná, nebo šlo o skutečný nedostatek v ovládacím rozhraní.