Původně jsem se to snažil tak trochu tajit, ale po dnešku mám pocit, že to stejně všichni vědí, tak tedy veřejně:
Ano, odcházím z Pardubic. Ne dnes, ne ani zítra, ale brzo. Důvod je prostý – lidi.
Od poloviny loňského roku opouštějí Pardubice všichni mí přátelé, kolegové i slečna sousedka (sousedka se teda z Irska vrátila zpět, to mi statistiku trochu kazí, nojo :)
Večery v Pardubicích se tak stávají den ode dne chmurnější a smutnější, protože není pořádně koho vytáhnout na pivko.
Naopak v Praze řeším povětšinou problém přesně opačný – ostatní jsou v bilcu, zatímco já sedím zalezlý v Pardubicích.
Byt v Pardubicích mám jen pronajatý, práci můžu dělat kdekoliv, v Praze bydlet kde mám a koneckonců i té práce se tam najde víc (ne, že bych ji hledal, tahle mi šlape na paty sama už několik let). Přestěhování nic nebrání.
Že se Pardubice stávají neperspektivní, tuším již téměř rok. Dlouho jsem zvažoval přesun do Plzně, mělo to však nějaká ta „ale“: Ale v Plzni je větší zima. Ale v Plzni člověk musí jezdit tramvají, busem nebo autem. Ale Plzeň vypadá jako velkoměsto. Ale vlaková doprava Praha-Plzeň je tragická.
Možná bych to měl trochu rozvést:
- V Plzni je větší zima – možná subjektivní, ale ten pocit je příliš silný,
- V Plzni se musí jezdit – stejně jako v Praze, různé strategické body jsou rozesety po celém městě. Pardubice jsou příkladem opaku, centrum Pardubic tvoří asi 500 m dlouhá třída Míru, v jejíž těsné blízkosti jsou všechny důležité úřady, obchody a restaurace – v 90% lze všechny záležitosti vyřídit právě zde. Zbytek města je v klidném stylu – tuhle krámek, támhle obchůdek, mezi domy hřiště, v okolí Polabin i velký kus luk a kousek lesu, sem tam jezírka a mrtě labutí a kachen.
- Plzeň vypadá jako velkoměsto – ať už ta věta zní jakkoliv hloupě, je to pravda. S výjimkou několika míst, kam jsem v milé společnosti zavítal, je Plzeň městem a nesnaží se to skrývat. A to je právě škoda.
- Vlaková doprava Praha-Plzeň je tragická – auto ani autobus není má volba a vlaky bohužel jedou tutéž cestu skoro dvojnásobek – což je také dvojnásobek toho, co jsem ochoten pravidelně ve vlaku trávit.
Všechno jsou to drobnosti, přesto je tu jedno ALE, které přebije všechna ostatní: Když jsem poprvé vystoupil v Pardubicích a procházel jsem se jimi, tiše jsem se do nich zamilovával každým krokem. Tenhle pocit jsem v Plzni neměl.
Na Pardubice budu mít mnoho velkých vzpomínek. Byla to zkušenost, kterou bych neměnil. A kdo nikdy neokusil změnit na několik týdnů lokál o několik stovek km, ten by měl hořce litovat (jet na víkend na Slovensko lyžovat, asi tušíte, není ono).
V Pardubicích jsem poznal mnoho lidí, dobrých i zlých. Poznal jsem, že bručouni mohou mít charakter, že nejlepší kamarád může být převlečená svině, co dokáže naštvaná „mafie“, proč se říká „pro dobrotu na žebrotu“, jak bolí ztráta nejdražšího přítele, jak založit a provozovat firmu a proč se nevyplatí ignorovat špatná tušení.
Prostě až se vrátím, připravte se na nikdy nekončící řeči typu: „Jo, to tenkrát v Pardubicích…“
Moje rozhodnutí není definitivní, může se snadno změnit. Stačí pár přátel nebo jedna přítelkyně.
Tak teď neodolám a připíši komentář – protože do Plzně jsem se nedávno vracel a mám k tomu co říci:
Musí se jezdit? To asi ve všech městech. Navíc, všichni jedou přes sady Pětatřicátníků – co víc by jsi chtěl? :)
S tím centrem bych to neviděl tak horké – raději si zajedu na okraj města, kde si v klidu zaparkuji a mám tam to, co potřebuji. Málokdy potřebuji vše na jednom místě…
Zima – subjetkivní! Jsem ze Šumavy…
Vlaková doprava – využij Student Agency, kdy autobus Praha-Zličín je cca za 60 Kč a jsi tam za hoďku a přímo na metru.
Co je škoda na tom, že je Plzeň velkoměstem? Myslím, že na to Plzeň má. To naopak, Pardubice si „hrály na město“!
Suma sumárum, Plzeň bych neměnil za nic… Když jsem tenkrát do Plzně přicházel (ze Šumavské vsi), tak jsem si nemohl zvyknout a vadila mi řada věcí, pak jsem odešel do Pardubic a tam pochopil, že Plzeň byla vlastně naprosto v pohodě…
BTW: Já bych zase nešel do Prahy…
V Pardubicích jezdit nemusím. To je velká výhoda. Pro mě. Však když jsme měli kancl na třídě Míru, vyřízení čehokoliv bylo max. 5 minut cesty. Když jsem bydlel v Polabinách, autobusem jsem skoro nejezdil. V tomhle směru Plzeň proti Praze nepřináší nic lepšího.
Zima – ano subjektivní, ale i když tenhle bod má nejmenší váhu, stejně jsem ho uvedl.
Vlaková doprava – Student Agency jsou autobusy. Autobusy dálkově nejezdím a nebudu s tím začínat. Vlaky nebo nic.
Velkoměsto – Pardubice jsou krásné v tom, že jim právě moc nejde být městem. V tohle směru mi opět Plzeň proti Praze nepřináší žádné výhody.
Suma sumárum – nikdy jsem neřekl, že Plzeň je špatná, ale pokud se rozhoduji, zda být v Praze nebo v Plzni, tak Plzeň moc neboduje. A vezmu-li, že v Praze mám vlastní byt, pracovní nabídky, momentálně i příjemně rozsáhlou základnu přátel, musela by mi Plzeň nabídnout nějakou proticenu. Pardubice to dokázaly, Plzeň nikoliv.
Nemusím jezdit za předpokladu, že mám kancelář v centru. Jak se ale dostanu do kanclu? (viz. třebas ze Svítkova). A pokud nesídlím v centru, pak dojíždím do kanceláře + ještě do centra. Samozřejmě záleží na rozloze města.
Bavíme se výhradně o spoji Praha-Plzeň a službách StudentAgency – objednávky přes internet/SMS, odjezd každou hodinu, zavazadla v „podbalubí“, dostaneš kávu + noviny, možnost FREE WiFi, promítají seriály. Jízda je tichá, pohodlná, celkem komfortní.
Já jsem porovnával spíše Pardubice vs. Plzeň.
Při porovnání Plzeň vs. Praha chápu Tvé stanovisko – pokud tam máš přátele, rodinu, práci, apod., není co řešit:)
Z Pardubic bych se možná také nestěhoval, kdyby mi tam zůstalo všechno, co kdysi bývalo (přítelkyně, škola, kolegové, kancelář, přátelé).
Samozřejmě nebydlím v centru – to by se mi ani nelíbilo. Ale jde mi o to, že jak se jednou do centra dostanu, naprosto všechno je dostupné do vzdálenosti 500m. Tohle je úžasný a geniální koncept, který jiná města měla před stovkami let, ale nyní se rozrostla, jádro vyhnilo, nikdo tam nebydlí a všichni se stahují na okraj.
Já opakuji, že Student Agency je mimo hru. Jsou to autobusy. Já autobusy jezdit nechci! Vůbec.