Bezpečnostní otázky Apple ID – preventivní opatření

V ekosystému Apple jsou bezpečnostní otázky nebezpečně silnou zbraní, jejich zapomenutí představuje problém, proto vám chci připomenout, co byste měli měli preventivně zkontrolovat a nastavit.

Doporučuji si projít preventivně svoje účty a zkontrolovat, zda se vás problém také netýká.

Důležité: Nehádejte otázky, pokud je nevíte. Máte 5 pokusů, po kterých se účet zablokuje a zavřete si tím natrvalo cestu.

Ověření, mám problém?

Nyní možná odpovědi na Bezpečnostní otázky znáte, přesto si ověříme, že máte možnost je resetovat, pokud by se něco změnilo.

Hlavní cestou pro reset otázek je jejich obnovení přes „E-mail pro obnovení“, což je jedna z povinných položek při zakládání účtu, určitě ji tedy máte vyplněnou. Jsou tu ale dva zásadní problémy:

  • nesmí to být stejný e-mail jako Apple ID, pravděpodobně tam máte nepoužívanou adresu,
  • e-mail pro obnovení musí být ověřený, aby šel použít pro reset hesla.
Snímek přehledu Apple ID s neověřeným e-mailem
Takto vypadá přehled v Apple ID, pokud není váš e-mail ověřený. Pokud vidíte nápis „Ověřit“, tak nemáte možnost otázky resetovat.

Přihlaste se na stránce Apple ID a zkontrolujte si, že daný e-mail stále používáte a je ověřený. Pokud ne, opravte si jej ihned podle instrukcí na stránce. Budete ale potřebovat znát odpovědi na bezpečnostní otázky, neznáte-li, pokračujte dále.

Tak a mám problém

Pokud si nepamatujete otázky a ještě k tomu nemáte ověřený e-mail pro obnovení, nezbývá, než zavolat na podporu.

Důležité: Nehádejte odpovědi!
Pokud překročíte pomolený limit pokusů, váš účet se na 8 hodin zablokuje. V nápovědě se už nedočtete, že tím účet trvale přejde do stavu, kdy nebude možné k účtu přidat jiné možnosti ověření.

Nyní je na čase kontaktovat podporu. Na stránce getsupport.apple.com si zvolte Apple ID a na další stránce Zapomenuté bezpečnostní otázky a po vyplnění několika údajů vám obratem zavolá operátor.

apple-support-choose

Během spojování se přihlaste na stránku Apple ID a připravte si Pin podpory pomocí odkazu vlevo dole na stránce, budete o něj požádáni v prvním kroku.

apple-support-pin

Kromě PINu musí operátor ještě ověřit účet proti druhému faktoru, což může být:

  • platební karta,
  • iPhone, iPad, nebo MacBook spárovaný přes Find my iPhone,
  • telefonní číslo.

Většina z vás bude alespoň jedno z toho mít na účtu zadané, zejména pokud nějaké zařízení od Apple máte.

Na druhou stranu, pokud používáte Apple ID k jiným účelům, řekněme třeba v práci slouží pro přístup k jiným službám, nemusí být dostupná ani jedna možnost – nicméně stále můžete některou z možností doplnit (například tam na chvíli spárovat telefon kamaráda), to však lze jen pokud jste si mezitím nezablokovali účet vyčerpáním počtu pokusů o přihlášení.

Jakmile vás podpora ověří, smaže v účtu vaše otázky a vy si můžete po opětovném přihlášení do Apple ID nastavit nové.

Zablokovaný účet

appleLockDown_660Pokud jste v minulosti překonali limit na počet pokusů o ověření, dostal se váš účet do stavu, ve kterém není možné použít nově nastavené metody ověření. Není to zřejmé na první pohled, například kartu můžete do účtu přidat a použít ji pro nákupy – ale operátor takovou kartu nemůže použít pro ověření účtu.

Jak dlouho takový stav zablokování potvrvá není jisté, názory pracovníků podpory se zde rozcházejí. Pravděpodobně je stav trvalý do doby, než se podaří některou z otázek uhodnout.

Do dead-lock situace se můžete dostat i časem, protože každá z metod pro ověření může vypršet:

  • E-mail pro obnovení – protože to musí být jiný e-mail než váš, pavděpodobně si tam dáte firemní e-mail, nebo nějaký záložní. U nich hrozí, že k nim časem můžete ztratit přístup (vás napadne jít si měnit údaje do Apple ID, když dostanete výpověď?)
  • Kontaktní telefon – při registraci ani nikdy později vás Apple nenutí k jeho zadání a ověření. Pokud jste to neudělali z vlastní iniciativy.
  • Platební karta – může expirovat, nebo být při krádeži zrušena, což znemožní kartu použít pro ověření,
  • Zřízení iPhone nebo MacBook – může být ukradeno, nebo vráceno, je-li pracovní.

O jednoho operátora jsem se dozvěděl, že Apple od 11. 8. 2016 změní pravidla pro resetování otázek – že údajně bude možné k tomuto účelu využít primární e-mail a nikoliv pouze E-mail pro obnovení. Bohužel se tak zatím nestalo.

Ve slepé uličce

Může stát, že skončíte ve slepé uličce, ve které vám operátor nebude umět pomoci.

S jedním účtem jsem se dostal až to tohoto stavu a zatím jsem nanešel východisko.

Ještě nedávno bylo možné účet přejmenovat a založit si stejný s původním názvem – bohužel nově i tato změna vyžaduje zodpovězení bezpečnostních otázek.

Prevence

Pokud je pro vás účet Apple ID důležitý, zkontrolujte si, ze máte správně nastavených co nejvíc záložních mechanismů pro obnovení.

Ověřte si také, že znáte odpovědi na Bezpečnostní otázky, pokud ne, řešte to. Jo a napište tam nesmysly!

A dejte kalendáře si dejte poznámku „Zkontrolovat udaje v Apple ID“ a tu opakujte jednou za půl roku.

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *